استرالیا “تولید محلی” یارانه های خورشیدی به چین؟ “چه خبر است؟”


مقاله ای از اریک ورل

“من فکر می کنم شما قطعا نیاز به همکاری دارید [with China]”.

طرح «ساخت استرالیا در آینده» برای پانل‌های خورشیدی بر یک عنصر حیاتی متکی است: کمک از چین

از جانب جیمز پورتیل 6 مه 2024

بیست و سه سال پیش، یک دانشمند خورشیدی چینی-استرالیایی از سیدنی به ووکسی نقل مکان کرد تا صنعت پنل خورشیدی چین را از ابتدا با استفاده از فناوری توسعه یافته در دانشگاه های استرالیا بسازد.

شی ژنگرونگ اولین میلیاردر انرژی پاک جهان با نام مستعار “پادشاه خورشید” شد. چین همچنان بر تولید پنل های خورشیدی جهان تسلط دارد و به لطف ترکیبی از نوآوری و رقابت شدید، انرژی خورشیدی را به ارزان ترین منبع برق در تاریخ تبدیل کرده است.

فارغ التحصیلان علوم استرالیایی موقعیت های پیشرو در فناوری را در بزرگترین شرکت های خورشیدی چین به دست آورده اند. و طراحی سلول های خورشیدی توسعه یافته در استرالیا به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است.

در ضمن استرالیا عمدتا ساخت و ساز متوقف شد پنل های خورشیدی خود

اکنون، در حالی که دولت فدرال خود را برای گسترش صنعت تولید خورشیدی کوچک استرالیا آماده می کند، دکتر شیا شاهد تغییر تاریخ است.

او در گفتگو با ABC از چین گفت: “این یک فرصت هیجان انگیز برای استرالیا است.”

“من فکر می کنم شما قطعا نیاز به همکاری دارید [with China]اما من فکر می کنم استرالیا نسبت به 20 سال پیش در چین وضعیت بهتری دارد.”

واکنش عمومی در هفته های بعد متفاوت بود. بسیاری از کارشناسان انرژی از این طرح به عنوان راهی برای اطمینان از تامین منبع انرژی حیاتی (انرژی خورشیدی به زودی اکثریت برق استرالیا را تولید خواهد کرد) و بخشی از صنعت رو به رشد جهانی استقبال کردند.

اما برخی از اقتصاددانان و کمیسیون بهره‌وری خود دولت فدرال هشدار داده است که این امر می‌تواند منجر به هدر دادن پول دولت با پرداخت یارانه به تولید پانل‌هایی شود که چین می‌تواند ارزان‌تر بسازد.

بیشتر بخوانید: https://johnmenadue.com/طرح-آینده-ساخته-در-استرالیا-برای-پنل-خورشیدی-تکیه-ای-در-کمک-از-چین-موجب-مهم/

چه گناهی کردیم که با چنین رژه ای از سیاستمداران ناتوان از نظر اقتصادی نفرین شدیم؟ کمیسیون بهره‌وری دولت هشدار می‌دهد که این ایده بدی است، اما سیاستمداران ترجیح می‌دهند به سخنان دانشمند چینی آموزش دیده استرالیایی گوش دهند که قبلاً میلیاردها دلار از ناتوانی اقتصادی استرالیا درآمد داشته است و اگر این طرح اجرا شود، میلیاردها دلار بیشتر به دست خواهد آورد.

مقاله زیر مربوط به سال 2006 است – چرا شی ژنگرنگ، پادشاه خورشید، چین را به جای استرالیا انتخاب کرد.

پادشاه خورشید شوید

12 سپتامبر 2006 – 10:00 صبح

عوامل بسیاری، از جمله عزم چین برای جذب باهوش‌ترین ذهن‌های خود از خارج برای کمک به ایجاد کسب‌وکارهای جدید با فناوری پیشرفته، به اقبال خوب شی کمک کرده است. رشد سریع شرکت او همچنین با افزایش تقاضای جهانی برای سلول های خورشیدی تقویت شده است، زیرا دولت های کشورهایی مانند آلمان و ژاپن، بر خلاف اینجا، انرژی پاک را پذیرفته اند.

پروفسور مارتین گرین، پروفسور دانشگاه NSW در مورد دانشجوی سابق خود می گوید: «او در مکان مناسب در زمان مناسب برای ورود به فرهنگ چینی و غربی بود. او به دلیل مهارت‌های شخصی‌اش به‌عنوان یک فن‌آور و توانایی‌اش در مدیریت جنبه‌های مدیریتی و سیاسی ایجاد و تولید در چین موفق بود.

او که از زندگی راحت خود در سیدنی راضی بود، تابعیت استرالیا را گرفت، اما کشور زادگاهش این متخصص انرژی خورشیدی در حال رشد را زیر نظر دارد. در سال نوی چینی و دیگر مناسبت‌های جشن، شی به جشن‌هایی در سفارت چین دعوت شد. او می گوید: «سیاست دولت این بود که افرادی مانند من – دانشمندان خارجی – را جذب کند تا برگردند. در سال 2000، نمایندگان منطقه Wuxi با پیشنهاد 6 میلیون دلاری برای ایجاد کارخانه ای برای تولید سلول های خورشیدی فتوولتائیک معمولی به او مراجعه کردند. شی بدبین بود که بتواند در چین سود کند. «سیستم خراب شده بود. اعتماد به نفس نداشتم [in returning]” او می گوید.

او همچنین حاضر نبود کار خود را بر روی فیلم نازک، فناوری آینده، رها کند. اما دیدار دو هفته ای از چین نظر او را تغییر داد. زیرساخت‌ها بهبود یافته بود و او می‌توانست ببیند که تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان سلول‌های خورشیدی به دلیل نبود فناوری خوب ضرر می‌کنند.

با تجربه و ایده های فراوان در مورد چگونگی راه اندازی یک کارخانه، او متوجه شد که این تجارت می تواند سودآور باشد. قبلاً تقاضای زیادی برای پنل های خورشیدی وجود داشت.

بیشتر بخوانید: https://www.smh.com.au/national/arise-the-sun-king-20060912-gdoddr.html

من از انتخاب ها یا اقدامات شی ژنگرنگ انتقاد نمی کنم. اگر من جای شیعه بودم، اگر مهارت و تجربه او را داشتم، ممکن بود چنین انتخابی می کردم. او بدون شک یک دانشمند باهوش و میهن پرست چینی است که تصمیم خوبی برای خود و برای چین گرفت که بسیاری از چینی ها از جمله شی را بسیار ثروتمند کرد – “مرد مناسب در مکان مناسب در زمان مناسب”.

آنچه من از آن انتقاد می کنم بی کفایتی اقتصادی سیاستمداران استرالیایی است. شی علاوه بر یارانه های پولی، دلایل اقتصادی قوی برای رفتن به چین داشت. اما مزیت رقابتی که ناگهان خورشیدی در استرالیا را به ایده خوبی تبدیل می کند چیست؟

چین بر تولید انرژی خورشیدی مسلط است زیرا زغال سنگ ارزان قیمت دارد. دستمزدهای پایین به مزیت رقابتی آنها کمک کرده است، اما مزیت اصلی واقعی هزینه پایین انرژی آنها است.

اما استرالیا هنوز دستمزدهای بالاتر، هزینه های انرژی بالاتر، مقررات زیست محیطی بیشتر و مالیات های بالاتری نسبت به چین دارد. هیچ یک از مزیت های اقتصادی که شی را متقاعد به نقل مکان به چین کرد، تغییر نکرده است – چین هنوز مکان مقرون به صرفه تری برای ساخت پنل های خورشیدی است.

حتی اگر فکر می‌کنید استرالیا مکان بهتری برای نصب پنل‌های خورشیدی است و استدلال‌هایی موافق و مخالف این موضع وجود دارد، تغییری نمی‌کند که چین بهترین مکان برای ساخت پنل‌های خورشیدی است یا خیر.

اگر یک فرصت اقتصادی واقعی برای تولید پنل‌های خورشیدی در استرالیا وجود داشت، شرکت‌های استرالیایی برای پر کردن شکاف موجود در بازار از آن استفاده می‌کردند. برای متقاعد کردن کسب‌وکارهای استرالیایی برای استفاده از یک فرصت سود بزرگ، یارانه دولتی لازم نیست.

تنها مزیت رقابتی که استرالیا در حال حاضر به صورت عمومی ارائه می دهد، پول رایگان زیاد است. اما پول رایگان دولت برای ایجاد یک کسب و کار پایدار کافی نیست، زیرا تولید انرژی خورشیدی در استرالیا در لحظه ای که پول متوقف شود، خشک می شود. دادن پول یارانه با هر فروش کالاهای یارانه ای ساخت استرالیا، استرالیا را فقیر می کند، نه اینکه مزیت رقابتی به ما بدهد.



Source link

پیمایش به بالا